MAXÍK
Maxík je stimulační program pro děti od pěti let, pro děti s odloženou školní docházkou a děti s potížemi v učení v 1. a 2. ročníku základní i speciální školy.
Autorkami programu jsou Mgr. Pavla Bubeníčková a PaedDr. Zdeňka Janhubová.

Úvodní diagnostika
Při úvodním rozhovoru s rodiči a dítětem vyhodnocuji úroveň komunikačních dovedností, hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, zrakové a sluchové percepce, koncentrace pozornosti a testuji, jaký typ laterality dítě má.
Princip cvičení- Společně se naučíme základy pracovních postupů, které jsou důležité pro školní výuku a respektování stanovených hranic (režimu dne i jednotlivých činností). Dítě laskavým, ale důsledným způsobem vedu k zaměření a udržení pozornosti na zadaný úkol.
- Cvičení provádí rodič s dítětem každý den po dobu 10 – 15 minut.
- K dětem při cvičeních přistupuji přátelsky a rodiče se učí vyhýbat negativnímu hodnocení a napomínání. Dítě naopak chválíme a zvedáme mu sebevědomí.
- Dítě si své úspěchy zaznamenává do Maxíkova deníčku.
Program během 15týdnů podporuje a rozvíjí:
Nácvik nových pohybových stereotypů a grafomotorické dovednosti – stabilita, dýchání, kvalitní pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní, správný sed a úchop psacího náčiní.
Rozvoj komunikačních dovedností – rozvoj řeči a myšlení (výslovnost, tvoření vět, porozumění)
Posilování dílčích funkcí v těchto oblastech -zrakové a sluchové vnímání, prostorová orientace,vzájemné propojení smyslového vnímání (intermodalita), vnímání časového sledu (serialita), paměť
Koncentraci pozornosti
Program je rozdělen do jednotlivých bloků, v nichž jsou opakující se úkoly sestaveny tak, aby byly rovnoměrně posilovány všechny složky.
Výsledky cvičení
Cílem těchto stimulačních cvičení není redukce projevů, ale změna podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon.
Kromě dětí jsou do tréninku zařazeni i rodiče, kteří jsou vedeni k chápání problému dítěte a respektování jeho základních potřeb.
Program je vhodný také pro děti s potížemi v učení v 1. a 2. ročníku základních i speciálních škol.
Rozvíjí čtenářskou a matematickou pregramotnost.
Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů dospělým – rodičem-trenérem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů.
Důležitý je způsob vedení a postupu ze strany dospělého, který má maximální informace o stavu dítěte – čerpá z vyjádření poradenského zařízení, pediatra, neurologa, pedagoga…
Uplatňuje laskavý přístup, vyhýbá se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením, mentorování a napomínání dítěte.
Celý program je koncipován tak, aby byla rovnoměrně posilována složka motorická, grafomotorická a percepční.
Během 15 lekcí se společně s dětmi budete věnovat činnostem, které jsou zaměřeny na:
I. Nácvik nových pohybových stereotypů – stabilní postoj – zvládnutí rovnováhy, správné sezení, správné a zdravé dýchání, úchop psacího náčiní – fix, pastelka, tužka, pero
II. Rozvoj komunikačních dovedností – všeobecný rozvoj pojmového myšlení a řeči - správné výslovnosti a tvoření vět, porozumění obsahu slyšeného – co, kdy, kde, jak…má dítě udělat, všeobecné informace o sobě, rodině, zájmech (téma úvodního rozhovoru).
III. Rozvoj dílčí funkcí v těchto oblastech:
Oblast zraková:
1. zrakové rozlišování
2. zraková paměť
3. vizuomotorika - proces příjmu, zpracování, uložení a znovuvybavení informací s možností jejich využití v procesu učení
Oblast sluchová:
1. rozvoj sluchového vnímání
2. sluchové rozlišování
3. sluchová paměť
4. audiomotorika - příjem informací sluchovou cestou a jejich zpracování do kreslené, psané nebo verbální podoby
Oblast prostorové orientace:
Jedná se o obecnou orientaci v okolí – v prostoru, ve kterém se dítě pohybuje.
Dále v orientaci na vlastním těle, v opozici (např. v zrcadle), na ploše, kterou se učí systematicky využívat v práci s knihou a sešitem.
Oblast intermodality:
Intermodalita je schopnost přepínat mezi různými způsoby /mody/ smyslového vnímání.
Děti s tímto oslabením mají mimo jiné problémy s vytvářením spojení mezi zrakovými, sluchovými a prostorovými podněty. Nerozumí slovním pokynům, potřebují názorné vedení v činnostech, podrobný návod na opakující se běžné denní činnosti. Dítě je nesamostatné, je schopno pracovat pouze s oporou a s vedením.
Ve školní praxi to znamená, že je pro něj obtížné spojit mezi sebou různé oblasti vnímání (pochopit souvislost mezi různými grafickými podobami souhlásky "d", tedy D, d a obě psací podoby tohoto písmena).
Souvisí tedy se schopností naučit se číst a psát.
Děti nechápou ani smysl, ani obsah školních zadání a úloh, např. slovních úloh v matematice a často se vyjadřují hlavně pomocí ukazovacích zájmen.
Oblast seriality:
V předškolním věku souvisí s řazením stále se opakujících běžných činností za sebou – např. při oblékání, denní hygieně…
Potíže ve škole se projevují problémy se správným pořadím písmen ve slově, při psaní i při čtení, s pořadím slov ve větě nebo číslic v početním úkolu, dále s vynecháváním písmen, číslic či znamének /diakritických nebo u početních operací/.
Výrazně zasahuje do chování dítěte – s obtížemi zvládá základní pravidla chování, vytváří si svoje vlastní, často nelogické a společensky nepřijatelné postupy.
IV. Grafomotorické dovednosti – správný úchop psacího náčiní, správné sezení, kvalitní pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní.
V. Koncentrace pozornosti - je zaměření, udržení a usměrnění pozornosti a soustředění se na zadaný úkol. Poruchy vznikají na neurologickém podkladě a projevují se jako impulsivita, překotnost, snadná odklonitelnost pozornosti, těkání od jedné myšlenky nebo zájmu k druhému.